top of page

Frågor & svar

Här finner du vanliga frågor & svar 

  • Hur vet jag vilket underhåll min båt behöver?
    Det är alltid en god idé att börja läsa instruktion/service böcker av din valda båt och motortillverkare för att få en grundkunskap. Du kan också kontakta oss för att hitta en nivå av underhåll/service som passar dig och din båt. Vi rekommenderar alltid att du lämnar in din båt & motor på en professionell båtverkstad för att behålla värdet i din båt. Vill du slippa besväret och veta att din båt blir skött på absolut bästa sätt så kan du bli fullservice kund. Det är den mest populära paketlösningen bland våra kunder. Som fullservice kund slipper du oroa dig över din båts underhåll/service, med vetskapen att den blir skött på absolut bästa sätt.
  • Jag har precis köpt en ny båt. Kan ni lära mig hur den funkar?
    Det är säljarens ansvar att instruera dig om hur din nya båt fungerar och dess funktioner. Givetvis om du ställer frågan till oss så skall vi försöka hjälpa till med den erfarenhet vi har.
  • Jag är intresserad av att köpa båt men känner mig osäker kring båtlivet
    Att äga båt är ett ansvar man ska känna till, samtidigt är det för oss och många andra sommarens höjdpunkt och något man inte kan tänka sig leva utan. På Bjäremarin är en del av vår affärsidé att kunna hjälpa dig med allt kring ditt båtliv. När du funderar på att köpa ny båt och har närheten till ett fullservice marincenter såsom Bjäremarin, så är det ett fantastiskt läge att ge sig in i livet med båt. Det ger inte bara friheten att alltid få hjälp, utan även att kunna känna sig helt trygg att allt är i sin ordning och ha en partner som alltid finns där för att ge dig stöd. Genom vår fullservice lösning, är det tryggt och enkelt att äga båt. Läs mer här
  • Vid en säljförfrågan, köper eller förmedlar ni min båt?
    Vi gör båda. När vi har fått in en säljförfrågan och information om din båt så räknar vi på det lönsammaste alternativet för dig.
  • Vad tar ni betalt?
    Båtförmedling: För att förmedla din båt tar vi en procentuell provision som baseras på båtens värde. Fördelen med detta alternativ är att vi kommer sälja din båt för så högt som marknaden tillåter för båda parters lönsamhet. Om din båt inte skulle bli såld eller om du ångrar dig så kostar det ingenting. Vi har inga startavgifter eller dolda kostnader. Köp av båt: Ofta kan vi köpa din båt t.ex. om du vill byta in din befintliga båt mot en av våra i lager, eller vid särskild förfrågan. Fördelen med detta alternativ är att du får pengarna på kontot direkt.
  • När betalar ni mig?
    Via båtförmedling: Slututbetalning till dig som ägare av båten sker inom 10 bankdagar från det att båten är levererad. Via sälj till Bjäremarin: När vi har mottagit båt & tillbehör så får du betalt direkt.
  • Vilka båtar köper/säljer ni?
    Ingen förfrågan är fel. Vi är dock framförallt intresserade av båtar som har en bra servicehistorik, och är äldst 15 år gammal. Vi köper inga icke CE märkta båtar eller renoveringsobjekt.
  • Varför ska jag sälja min båt hos Bjäremarin?
    Mer än den mer självklara faktorn i tryggheten i att låta en båtförmedlare sälja din båt så kommer här några fördelar: Högre försäljningsvärde - Att överlåta försäljningen till en båtförmedlare innebär i nästan alla fall ett högre försäljningsvärde. Det beror på bl.a. att vi erbjuder köpare besiktning av båten, finansiering, försäkring, ombesörjning av transport m.m. Belånad båt - Det finns inget register idag där man kan se om en båt är belånad. Det här är en av många anledningar att många väljer att köpa båt via en båtmäklare eftersom att ansvaret för att se till att båten ej är belånad vid överlämnandet ligger på båtmäklaren. Enkelhet & trygghet - Du lämnar över din båt på försäljningsuppdrag där både parter tjänar på att sälja din båt för så högt värde som möjligt. Det gör det förmånligt och enkelt för dig att sälja din båt. Att köpa begagnad båt - Många idag väljer att inte köpa begagnad båt av privatpersoner. Det beror till stor del på att dolda skador kan snabbt bli dyrare att åtgärda än båtens värde. Att köpa båt från båtmäklare som Bjäremarin ger dig alltid tryggheten att den begagnade båt du köper är besiktigad av yrkesmän. Möjlighet till inbyte - Du har alltid möjlighet att byta in din befintliga båt till en av våra till salu.
  • Min båt fungerar inte. Kan jag ändå sälja den till er?
    Vi köper inga båtar som är defekta, däremot kan vi ta in båten till vår verkstad och utföra nödvändiga reperationer/service, för att sedan förmedla båten. Vi tar dock alltid hänsyn till båtens värde gentemot vår arbetsinsats för att få båten i ett säljbart skick igen, och skulle vi bedöma att affären inte är lönsam för din så kommer vi att informera dig om det.
  • Vad ingår i köpet?
    När du köper en båt av oss ingår det alltid en uppsättning tampar/fendrar och vi erbjuder förmånliga priser för dig som önskar köpa till extra tillbehör. Alla vår båtar levereras nyrekondade, och varudeklarerade av en säljare.
  • Vilka garantier ingår?
    Alla båtar vi säljer är varudeklarerade. Beroende på vilken båt du är intresserade av finns det olika villkor, men det som gäller för din båt framgår alltid tydligt i deklarationen. Skulle det finnas några problem med båten som vår säljare har sagt att det inte är så kommer vi självklart att åtgärda dessa med snarast möjliga verkan, helt utan kostnad.
  • Kan jag försäkra min båt hos er?
    Ja vi erbjuder både försäkring för din båt och din trailer i samarbete med Atlantica båtförsäkringar. Kontakta oss så återkommer vi med en offert.
  • Kan jag finansiera mitt båtköp hos er?
    Ja, och vi erbjuder en av marknadens lägsta ränta. Ofta står det i annonsen en månadskostnad. Denna utgår från 20% kontantinsats och avbetalning på 180/mån. Du kan alltid kontakta din säljare för att få en skräddarsydd avbetalningsplan som passar dig och din ekonomi.
  • Kan ni hjälpa mig om jag köper en ny båt?
    Självklart! Förutom att sälja båtar, motorer och trailrar är vi på Bjäremarin en auktoriserad fullservice båtverkstad vilket innebär att vi erbjuder alla marina service tjänster under ett och samma tak – alltid av högsta möjliga kvalité. Läs gärna mer på vår hemsida eller kontakta oss här
  • Vad gör jag om jag är missnöjd med mitt båtköp?
    Kontakta oss så ska vi självklart försöka hjälpa dig så att du blir nöjd. Skulle det trots inte hjälpa så kan vi alltid hjälpa dig med försäljningen av din båt eller om du vill byta den mot några av våra i lager.
  • Vilka handlingar behöver man för att slutföra ett båtköp?
    När du köper båt från Bjäremarin behöver du inte tänka på att få med rätt dokumentation. Det är vårt ansvar som säljare att se till att all dokumentation bifogas.
  • Hur bokar jag in arbeten?
    Det enklast sättet beror på om du är ny kund hos oss eller befintlig: Ny kund: Fyll i dina uppgifter via vårt offert formulär. Här samlar vi in info om dig och din båt för att kunna lämna en prisuppgift: Få en offert här Befintlig kund: När vi redan har dina uppgifter så räcker det med att bara kontakta oss. Du bokar enklast arbeten genom att maila oss på info@bjaremarin.se. Det går även bra att ringa oss.
  • Vilka garantier lämnar ni?
    Du har rätt att avbeställa reparationen eller arbetet innan den påbörjats. Om ett arbete eller en reparation har visat sig vara felaktigt utfört så åtgärdar vi det utan kostnad. Vid t.ex. förfrågan om en reperation kommer vi att avråda dig från att beställa tjänsten av oss om det inte kan vara till rimlig nytta för dig.
  • Vilka är era betalningsalternativ?
    För större arbeten, eller i samband med vinterförvaring är det vanligast med faktura. För verkstadsbesök är det i vanligast fall, kortbetalning eller Swish.
  • Behöver jag beställa reservdelar?
    Nej du behöver inte beställa några delar till ett arbete som vi skall utföra. Vi använder endast original delar för din båt som är beställda från våra leverantörer för att kunna garantera kvalité på våra arbeten.
  • Hur långt tid tar arbetet som jag har beställt?
    Det beror på vad som är beställt. T.ex. tar en normal service genomsnittligen 1 dag för oss att utföra. Är det ett annat typ av arbete och vi inte kan ge svar direkt så kommer vi hålla en aktiv kontakt för att uppdatera er om statusen.
  • Kan jag köpa reservdelar eller båttillbehör av er?
    I samband med t.ex. en försäljning kan du köpa till tillbehör, men vi jobbar inte med försäljning av reservdelar/tillbehör till slutkund. Då vill vi rekommendera en marin aktör som gör just detta istället, t.ex. som: Hjertmans.se, Watski.se, SeaSea.se
  • Min båt behöver en omfattande reparation. Kan jag lämna in den till er verkstad?
    Ja, men beroende på reparationens omfattning kan reparationen vara för omfattande för att utföra som ett ”verkstadsbesök” då måste vi utföra reparationen under vinterfövaringen hos oss istället. När du kontaktar oss och beskriver ditt ärende så kommer vi att återkomma med ett lösningsförslag.
bottom of page