top of page
6 års garanti motorer bjäremarin

Exklusivt hos Bjäremarin

6 års garanti på Yamaha motorer.

Bjäremarins 6-åriga motorgaranti.

Bjäremarin erbjuder sina kunder en utökad motorgaranti på hela 6 år. Den är längre än Yamahas ursprungliga garanti. Det enda man skall göra är att fortsätta sköta om motorn enligt Bjäremarins serviceprogram under hela perioden.

Eftersom Bjäremarin står som helt ansvarig för dessa 6 års garanti mot dig som kund, så vill vi naturligtvis ha full kontroll på att motorn underhålls på rätt sätt under hela garanti tiden. Det enda villkor som vi har är att den årliga servicen skall utföras av Bjäremarins egen auktoriserade verkstad och av våra utbildade tekniker.

Men inte heller här finns några extra dolda kostnader förutom den ordinarie servicen. Vi följer dessutom Yamahas egen riktprislista, och utför till punkt och pricka alla de serviceåtgärder som finns i motortillverkarens eget underhållsschema + alla ev ytterligare uppdateringar som vi under garantitiden får besked om från Yamaha. Det finns redan i förväg både fasta priser och en utförligt specifikation på vad som skall utföras på din motor vid respektive intervall.

Värde och underhåll

Att du får mer betalt för en välservad motor om du skulle vilja sälja den efter några år är självklart. Vår förlängda garanti följer dessutom motorn vid en försäljning, och så länge man följer serviceintervallen och våra tekniker utför den – så gäller garanti upp till sex år även vid ett ägarbyte. 

 

Yamaha har under många år varit världsledande när det gäller utombordsmotorer. Alla motorer har mycket noga utprovats och är testade under alla tänkbara förhållanden. Idag är det mycket sällan att en Yamahamotor slutar fungera, om den sköts enligt vad som föreskrivs i Yamahas underhållsprogram. Vid de tillfällen som vi har fått in Yamahamotorer som inte fungerar, så är det i stor sett helt uteslutande på grund av att bristande underhåll eller att denna utförts på felaktigt sätt av okunnig personal utan Yamahas auktorisation eller utbildning. Om man ”missköter” motorn så faller garantin.

För att motorn skall omfattas av 6-års garantin krävs att:

  • Du genomför årlig service, oavsett antal körtimmar. Du skall alltså serva motorn varje år hos Bjäremarins verkstad, eller innan max tillåtna gångtimmar för den specifika service perioden. För info kring serviceintervaller / max gångtid innan service - kontakta oss eller se din servicebok.

  • Rekommendationer av Bjäremarin på byte av förslitning - och servicedelar följs, samt dess intervaller.

  • Garantiåtgärder skall godkännas och utföras av endast Bjäremarin.

  • All service / reparation skall utföras av Bjäremarin’s verkstad.

  • Garantin följer produkten, oavsett ägare, under förutsättning att samtliga ovanstående punkter är uppfyllda och att ägarbyte har anmälts.

Bjäremarin ansvarar dock inte om felet beror på:

  • Att utombordaren inte skötts efter Bjäremarins service protokoll Bl.a. att oljebyten, service/vinterkonservering inte utförts på rätt tid eller att det utförts av någon annan än Bjäremarin.

  • Att utombordaren byggts om eller ändrats.

  • Att utombordaren använts vid tävlingskörning eller på annat sätt överbelastats.

  • Att utombordaren varit utsatt för olycka eller yttre åverkan.

  • Att utombordaren vanvårdats.

  • Att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än Bjäremarins auktoriserade tekniker.

  • Att annat än rekommenderade oljor, bränslen och vätskor har användes.

  • Att annat än Yamahas original reservdelar monterats.

  • Normal åtgång av förbrukningsdetaljer / service.

  • Normal förslitning.

Tillämplighet och giltighetstid

Garantin gäller för den utombordare som köpeavtalet omfattar. Ansvariga för garantin gentemot dig som konsument är Bjäremarin org nr 556849-2275 och Yamaha. Denna garanti upphör 6 år efter att motorn registrerats på dig.

Garantins omfattning

Bjäremarin ansvarar för fel som inte anses normala under garantitiden.

Avhjälpande av fel

Bjäremarin avgör den lämpligaste åtgärden för att avhjälpa fel på utombordaren. Avhjälpandet enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamationen inkommit, och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Vid bestämmandet av vad som är skälig tid bör man bl.a. ta hänsyn till köparens behov av motorn, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet och den tidpunkt då köparen ställt utombordaren till Bjäremarin förfogande. Om felet ej är av väsentlig betydelse och inte påverkar utombordarens användbarhet, så avhjälps felet efter samråd med köparen och då normalt vid ordinarie service tillfälle. Om Bjäremarin konstaterar att felet inte omfattas av garantin så står du betalningsskyldig för eventuellt arbete.

bottom of page